درس دهم : اعتماد براو |
هدف کلي : توجه به نقش توکل و اعتماد به خدا در تقويت عهد ها و پيمان ها و تسريع در حرکت به سوي خدا |
مرور بر مفاهيم : |
1. پس از تفکر درباره معاد لازم است با خدا تجديد پيمان کنيم . |
« سوره شريفه آل عمران ، آيه ي 159 » |
1. مهم ترين عامل تقويت کننده ي عزم : |
انديشه و تحقيق |
توکل بر خدا از مهم ترين عوامل تقويت کننده ي عزم است . |
2. آيا توکل ، سبب تنبلي توکل کننده مي شود يا تحرک ؟ چرا ؟ از آيه ي 159 آل عمران کمک بگيريد . |
تحرک ، زيرا توصيه شده است که انسان پس از گرفتن تصميم با توکل به خدا آن کار را انجام دهد . چرا که خدا آنان که بر او اعتماد مي کنند دوست دارد و ياري مي کند . |
3. شرايط توکل حقيقي کدام اند ؟ |
شرايط توکل حقيقي آن است که انسان وظيفه ي خود را به خوبي انجام مي دهد ، فکر و انديشه ي خود را به کار گيرد ، با ديگران مشورت کند ، بهترين راه ممکن را انتخاب کند و با عزم و اراده ي محکم براي رسيدن به مقصود تلاش کند . |
خود آزمايي : |
ج ) توکل |
2. توکل کننده اي که اهل ....................... باشد ، مي داند که انسان بايد براي رسيدن به نياز هايش ، از ابزار و اسباب بهره جويد . |
ج ) معرفت |
3. دوران تصميم هايي بزرگ کدام است ؟ |
ج ) دوران تصميم هاي بزرگ دوران نوجواني و جواني است . |
4. بين تصميم هاي بزرگ و توکل هاي بزرگ تر چه رابطه اي وجود دارد ؟ توضيح دهيد . |
ج ) نوجواني و جواني دوران تصميم هاي بزرگ است . هر چه عمر مي گذرد و قواي انسان به سستي مي گرايد ، توان تصميم هاي بزرگ نيز کاهش مي يابد ، خواهش هاي نفساني در وجود وي ريشه مي دواند و چون زنجيري بر دست ها و پاها بسته مي شود و توان پرواز و حرکت را از انسان مي گيرد . اما جوان و نوجوان معمولا آزاد از تمنيات و وابستگي ها است . شجاعت و روحي بالايي دارد و دست و پاي انديشه اش به رشته هاي دنيايي بسته نشده است ؛ مانند برخي از بزرگسالان نيست که به ثروت يا مقام دل بسته يا در حسادت نسبت به دوستش بسوزد يا در فکر تجملات زندگي باشد . بنابراين به ميزاني که تصميم بزرگ تر باشد ، نياز شديدتري به توکل بر خدا وجود دارد . |
5. ملاک هاي توکل به خدا را نام ببريد ؟ |
ج ) ملاک توکل به خدا عبارت است از : |
درس يازدهم : دوستي با حق |
هدف کلي : شناخت آثار محبت داشتن به خدا و تلاش براي تقويت رابطه ي محبت آميز با او ، دوستي با دوستان خدا و دشمني با دشمنان خدا |
مرور بر مفاهيم : |
1. آفرينش با رحمت و محبت آغاز شده است . |
1. خداي رحمان موجودات را آفريد و رحمتش را در همه جا گستراند و فرمود : « و رحمتي وسعت کل شي - رحمتم هر چيزي را فراگرفته است » با همين اسم « رحمان » آدميان را آفريد و خدمت به آنان را خدمت به خود برشمرد . گروهي به خدا دل سپردند و راه اطاعت پيمودند و برخي محبت و رحمتش را از ياد بردند و راه سرپيچي پيش گرفتند . خداوند درهاي بازگشت را به رويشان گشود ، ابتدا خود به سويشان رفت ، ياد خود را در دلشان انداخت تا شايد دوباره به سويش رو کنند . بدين گونه اسم « غفار » خود را به نمايش گذاشت . |
انديشه و تحقيق : |
1) اساس و پايه ي دين داري محبت خداوند است . |
2. چگونه مي توان دريافت که در دوستي با خدا و دشمني با بدي ها صادق هستيم ؟ |
دوستي با خداوند آثار و تجلياتي دار که اگر اين آثار و تجليات موجود باشد ، شخص مي تواند دريابد که در دوستي با خدا صادق است . |
خودآزمايي : |
ج ) تولي و تبري |
2. آفرينش با ..................... آغاز شده است . |
ج ) رحمت و محبت |
3. تاثير محبت و عشق را در رفتار انسان توضيح دهيد ؟ |
ج ) محبت و دوستي سرچشمه ي بسياري از تصميم ها و کارهاي انسان است . فعاليت هايي که آدمي در طول زندگي انجام ميدهد ، ريشه در دل بستگي ها و محبت هاي او دارد و همين محبت هاست که به زندگي آدم ها جهت مي بخشد . هر قدر اين محبت شديد تر و عاشقانه تر باشد ، تاثير آن در زندگي عميق تر و گسترده تر است . |
4. آثار محبت به خدا را نام ببريد ؟ |
ج ) |
5.چه رابطه اي ميان محبت خداوند و مبارزه با دشمنان خدا وجود دارد ؟ |
ج ) عاشقان خدا پرچم دار مبارزه با زشتي ها ، ستم و ستمگران بوده اند . همه ي پيامبران ، از حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهيم (ع) تا پيامبر اسلام (ص) زندگي خود را در مبارزه ي با ستم و پليدي گذراندند و پرچم مبارزه را از نسلي به نسل بعد منتقل کردند . نمي شود کسي دوستدار فضيلت ها باشد اما از عدل و حق و مساوات لذت نبرد ، در جهان زشتي و نامردمي و ستم ببيند و بتواند قرار و آرام بگيرد . |
درس دوازدهم : فضيلت آراستگي |
هدف کلي : آشنايي با ارزشمندي آراستگي ظاهري همراه با عفاف در اسلام و گرايش به اين آراستگي و عفاف . |
مرور بر مفاهيم : |
1. اسلام بر پاکيزگي و آراستگي تاکيد مي کند . |
1. رسول خدا ( ص) مي فرمايد : خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد . |
انديشه و تحقيق |
- يکي از برنامه هاي ارزشمند زندگي انسان حضور عزتمند ، عفيف و آراسته در اجتماع است . |
2. چه تفاوتي ميان آراستگي و خودنمايي است ؟ |
انسان عفيف آراسته است ، به گونه اي که جسم او وسيله ي جلب توجه ديگران قرار نمي گيرد اما هر قدر رشته هاي عفاف در روح انسان ضعيف شود نوع آراستگي به خصوص آراستگي در پوشش تغيير مي کند و جنبه ي خودنمايي پيدا مي کند . |
3. چگونه با خودنمايي عزت نفس آدمي لکه دار مي شود ؟ |
عزت نفس در مقابل حقارت و ذلت قرار مي گيرد ، خودنمايي باعث حقارت و ذلت است که به تحقير فرد در جامعه منجر مي شود چون وسيله ي جلب توجه نگاه هاي آلوده قرار مي گيرد . |
خود آزمايي : |
ج ) حقارت و ذلت |
2. .................. کانون عفاف در خانواده است . |
ج ) زن |
3. عفاف چيست ؟ |
ج ) عفاف يک حالت روحي و فضيلت اخلاقي است که سبب مي شود انسان اندام ظاهري خود را وسيله ي خودنمايي و جلب توجه ديگران قرار ندهد و دگيران نتوانند از او هيچ گونه سوء استفاده اي کنند |
4. رابطه ي ظاهر و باطن را توضيح دهيد . |
ج ) ظاهر هرکس تجلي درون اوست و انديشه ها ، اخلاق و روحيات ، اعمال و ظواهر را مي سازند و شکل مي دهند . از سوي ديگر ، رفتارهاي ظاهري نيز به تدريج بر باطن انسان تاثير مي گذارد و روحيه ي فرد را تغيير مي دهد . شما مي توانيد نمونه هاي فراواني بيابيد که چگونه برخي اعمال ، سبب تغيير اخلاق و حتي طرز تفکر افراد شده است . |
5. چه رابطه اي ميان عفت و آراستگي وجود دارد ؟ |
ج ) انسان عفيف حيا دارد که ديگران به جهت بدنش به او توجه کنند و به تحسين و تمجيد وي بپردازند . او در وجود خود ارزش هاي والاتري مي يابد که مي تواند تحسين و احترام ديگران را برانگيزد . |
درس سيزدهم : زيبايي عفاف |
درس سيزدهم : زيبايي عفاف |
هدف کلي : آشنايي با رابطه ي حجاي و عفاف و مسائل پيرامون حجاب براي گرايش و توجه بيشتر به حجاب اسلامي |
مرور بر مفاهيم : |
1. پوشش و حجاب در همه ي اديان ديگر هم مطرح است و خاص دين اسلام نيست . |
1. پوشش مناسب نشانه ي عفاف و عزت نفس است . |
« سوره شريفه احزاب ، آيه ي 59 » |
10. - آيه ي فوق حد پوشش و علت آن را نيز مشخص کرده است . - زنان مسلمان از همان ابتدا موي سر خود را مي پوشاندند ولي با حدود آن آشنا نبودند . لذا خداوند به آنان دستور مي دهد روسري ها و پوشش هايشان را به خود نزديک کنند تا اطراف صورت و گريبان آنان نيز پوشيده شود . - اين پوشش سبب مي شود که زن به عفاف و پاکي شناخته شود و افراد بي بند و بار که اسير هوا و هوس خود هستند ، در مقابل چنين زني احساس حقارت کرده و به خود اجازه ي تعرض به او را ندهند . |
انديشه و تحقيق |
- در اديان ديگر به جز دين اسلام نيز پوشش و حجاب وجود داشته است . |
خودآزمايي : |
ج ) اخلاق – فرهنگ |
2. چگونگي و نوع پوششبه ..................... بستگي دارد . |
ج ) آداب و رسوم ملت ها و اقوام |
3. ديدگاه اديان الهي نسبت به پوشش چيست ؟ |
ج ) اديان الهي همواره بر پوشش تاکيد کرده و آن را لازمه ي دينداري شمرده اند . |
4. شواهدي از پوشش و حجاب در دين مسيحيت بنويسيد . |
ج ) در آيين مسيحيت پوشش اهميت زيادي داشته و زنان معتقد به حضرت مسيح (ع) مي کوشيدند مانند حضرت مريم (س) موي خود را بپوشانند و با حجاب وارد جامعه شوند . نقاشان مسيحي ، به خصوص نقاشان قديمي تر ، تصوير حضرت مريم (س) را با پوشش و حجاب کامل مي کسيدند . هم چنين از گذشته تا زمان حاضر زنان راهبه و قديس يکي از کامل ترين حجاب ها را انتخاب کرده اند . اين امر نشان مي دهد که از نظر آنان ، داشتن حجاب ، به دينداري نزديک تر و در پيشگاه خدا پسنديده تر است |
5. شواهدي از پوشش و حجاب در ايران قبل از اسلام بنويسيد . |
ج ) زنان ايراني قبل از اسلام که عموما پيرو آيين زرتشت بودند ، با پوشش کامل در محل هاي عمومي رفت و آمد مي کردند . حتي گفته اند که خشايار شاه ، ادشاه بزرگ هخامنشي ، از همسرش خواست که در روز جشن ازدواج بدون پوشش حضور يابد . اما آن زن عفاف خود را بر ملکه ي ايران بودن ترجيح داد و اين دستور را نپذيرفت . خشايار شاه نيز او را از دربار خود بيرون کرد . |
درس چهاردهم : نظارت همگاني |
هدف کلي :آشنايي با اصل امر به معروف و نهي از منکر ، براي کسب آمادگي جهت انجام دادن صحيح آن |
مرور بر مفاهيم : |
1. جامعه انساني يک واحد به هم پيوسته و سرنوشت اعضاي آن به هم وابسته است . |
« سوره شريفه ي آل عمران ، آيه ي 102 تا 105 » |
1. روزي رسول خدا (ص) به يارانش فرمود : « مردم يک جامعه مانند سرنشينان کشتي اند . اگر کسي جايي را که نشسته ، به بهانه ي اين که جاي خودش است ، خراب کند ، نه تنها خودش بلکه همه را غرق خواهد کرد . » |
انديشه و تحقيق |
نمونه : خواندن نماز – احترام به پدر و مادر – رعايت بهداشت عمومي و ... |
2. يکي از مصاديق کارهاي خوب ( معروف ) در مدرسه ، محله و شهر شما را که ترک شده ، نام ببريد و راه هاي پيشنهادي براي انجام دادن آن را بيان کنيد . |
نمونه : احترام به بزرگترها – کمک به ايتام – دستگيري از نيازمندان و ... |
3. يکي از مصاديق منکر را که در مدرسه ، محله يا شهرتان بيش تر مشاهده کرده ايد ، نام ببريد و راه هاي عملي براي ترک آن را پيشنهاد دهيد . |
نمونه : بدحجابي – نگاه به نامحرم – رشوه خواري و ... |
4. در رفتار ميان کشورها و ملت ها ، به خصوص قدرت ها ي بزرگ با ساير کشورها چه منکرهايي مشاهده مي کنيد ؟ |
نمونه : استعمار و بهره کشي از ملت هاي فقير – زورگويي – تهاجم فرهنگي و ... |
5. آيا مي توان مبارزات ملت فلسطين را مصداقي از امر به معروف به حساب آورد ؟ |
بله . مبارزات ملت فلسطين از مصاديق آشکار امر به معروف است . |
خودآزمايي : |
ج ) پيوند امت اسلامي و هدف مشترک آنان |
2. دعوت به خير ............... است . |
ج ) وظيفه اسلامي |
3. مراحل امر به معروف و نهي از منکر را بنويسيد ؟ |
ج ) مرحله ي اول : با شخص گناهکار طوري عمل شود که بفهمد اين عمل به خاطر گناه او بوده است ؛ مانند اين که از او روي بگردانيم يا به او اخم کنيم يا دوستي با او را ترک کنيم . |
4. روش هاي امر به معروف و نهي از منکر را بنويسيد . |
ج) کسي که امر به معروف و نهي از منکر مي کند ، موظف است : |
5. رسول خدا (ص) از بيان اين مثال چه هدفي داشته اند ؟ چه شباهتي ميان سرنشينان کشتي و مردم يک جامعه است ؟ |
ج ) |
درس پانزدهم : کار در نظام اقتصادي |
هدف کلي : آشنايي با معيارهاي کسب حلال و نقش ثروت در عدالت اجتماعي و احکام مالي اسلام و تلاش براي عمل کردن به اين احکام |
اصطلاحات علمي درس : |
توليد ثروت |
مرور بر مفاهيم : |
1. منشا اصلي توليد ثروت ، کار مفيد و مولد است . |
1. در بينش و تفکر اسلامي ، کار خلاق و مولد ، منشا اصلي کسب مال و درآمد و کليد استفاده منابع طبيعي و خدادادي است . منطق فطرت هم براي پديد آورنده ي يک شي حق تصرف در آن را مي پذيرد و او را مالک مي شناسد . به همين جهت ، مالک اصلي و حقيقي همه ي موجودات خداست . |
« سوره شريفه ي بقره ، آيه ي 278 و 279 » |
9. در هر فعاليت اقتصادي ، دو عامل دخالت دارد : سرمايه و کار . با سرمايه و کار نوعي مشارکت اقتصادي به وجود مي آيد و سودي که نتيجه ي اين فعاليت است ، بنابر توافق قبلي ، ميان صاحب سرمايه و انجام دهنده ي کار تقسيم مي شود . |
« سوره شريفه ي توبه ، آيه ي 60» |
19. موارد مصرف زکات : |
« سوره شريفه ي انفال ، آيه ي 41 » |
25. داشتن حساب سال به اين معناست که هرکس بايد يک روز از سال را روز تعيين ميزان خمس اموال خود قرار دهد و در هر سال ، وقتي به آن روز رسيد ، ببيند که آيا پرداخت خمس بر عهده ي او هست يا نه . چنين شخصي در طول سال درآمد هايي به دست مي آورد و از اين درآمد ، مخارج زندگي خود و خانواده اش را تامين مي کند . پس از گذشت يک سال، وقتي به روز موعود رسيد ، اگر از درآمد او چيزي باقي مانده باشد – چه به صورت پول و چه به صورت کالا – بايد آن را به عنوان خمس جدا کرده و به حاکم اسلامي و يا مجتهد جامع الشرايط پرداخت کند تا در راه هايي که قرآن کريم و رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) معين کرده اند ، به مصرف برساند . |
انديشه و تحقيق : |
زيرا با اين کار جامعه از فقر نجات مي يابد و روحيه ي کار و شکوفايي اقتصادي شکل مي گيرد و ثمرات و نتايج اين شکوفايي به همه ي افراد باز مي گردد . در ضمن با اين کار خشنودي خدا فراهم مي شود که پاداش مضاعف در پي دارد . |
2. آيات 18 سوره ي حديد ، 12 مائده ، 17 تغابن را مطالعه کنيد و توضيح دهيد : |
همانا مردان و زناني که در راه خدا به فقيران صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نيکو دهند خدا احسان آن ها را چندين برابر سازد . |
خودآزمايي : |
ج ) کار مولد |
2. زکات يک .............. واجب است که به .................. از اموال تعلق مي گيرد . |
ج ) انفاق – برخي |
3. ربا چيست ؟ |
ج ) پول وسيله اي براي مبادله ي کالاست . اگر اين پول ، خودش مستقلا مورد معامله قرار گيرد ، بدون اين که فايده اي در کار باشد ، ربا پيش مي آيد . |
4. ويژگي هاي اصلي بانکداري اسلامي را بنويسيد ؟ |
ج ) |
5. احکام مربوط به خمس را بنويسيد ؟ |
تا خمس مال پرداخت نشود ، استفاده از آن جايز نيست ، مثلا با پولي که خمس آن پرداخت نشده ، نمي توان چيزي خريد . |